Pobudzanie inicjatywy wśród swoich pracowników. Praktyczne podpowiedzi.

Zachęcanie pracowników do przejmowania inicjatywy jest jedną z najważniejszych rzeczy do zrobienia, ponieważ innowacje oparte na uczestnictwie pokazują każdego dnia korzystne efekty dla firmy, zarówno pod względem finansowym, jak i w zakresie spójności zespołu. Co można zrobić?

Po pierwsze, powinieneś dawać przykład.

Nie ma sensu oczekiwać czegoś od swoich pracowników, jeśli samemu się tego nie stosuje. Dawanie przykładu jest podstawą zarządzania! Jeśli chcesz, aby Twoi pracownicy wykazywali się inicjatywą, musisz im pokazać, że taki sposób pracy jest częścią wartości firmy.

Wyraźnie określ swoje oczekiwania.

Jeśli Twoi pracownicy nie są proaktywni, to może dlatego, że nie dałeś im jasno do zrozumienia, że tego od nich oczekujesz? Bez dialogu wasze zespoły nie będą w stanie poczynić prawdziwych postępów. Dlatego nie wahaj się spotkać z każdym ze swoich pracowników, aby przeanalizować horyzonty do osiągnięcia i ich perspektywy rozwoju.

Stwórz klimat zaufania.

Jedno jest pewne: jeśli Twoi pracownicy nie czują się w pełni zaufani w Twojej firmie, nie będą mieli odwagi zgłaszać propozycji i podejmować inicjatyw. Stwórz więc w swoim zespole klimat sprzyjający osobistej inicjatywie, klimat słuchania i rozwagi.

Daj swoim pracownikom czas.

Nowo zatrudniony pracownik może nie od razu czuć się na tyle swobodnie lub uprawniony, aby być kreatywnym w swojej pracy. Daj nowo przybyłym czas na zadomowienie się.

Bądź wsparciem swoich pracowników.

Bez wsparcia kierownictwa, które wyjaśnia, jak i gdzie pracownicy mogą podejmować inicjatywy, będą oni zdezorientowani i prawdopodobnie nigdy nie podejmą inicjatywy.

Włączaj ich do projektów.

Aby pracownicy mogli zgłaszać swoje propozycje dotyczące projektów firmowych, pierwszą zasadą jest to, aby czuli się zaangażowani. W tym celu należy powierzyć im obowiązki i zaufać im.

Przekazuj im swoją pasję.

Zainspiruj swoich pracowników, pokazując swoją pasję do projektu, który rozwijasz. W ten sposób przekażesz im część pasji, która napędza Cię do przekraczania siebie i bycia zawsze kreatywnym w rozwijaniu firmy.

Doceniaj swoich pracowników.

Pracownik, który czuje się przydatny i wydajny, będzie bardziej zmotywowany do wykazywania inicjatywy. Doceniając swoich pracowników, wprowadzisz ich w pozytywny krąg, a tym samym rozwiniesz ich kreatywność zawodową.

Słuchaj inicjatyw swoich pracowników.

Nic lepiej nie hamuje inicjatywy pracowników niż poczucie, że ich propozycje nie są brane pod uwagę! Oczywiście, nie musisz brać pod uwagę wszystkich propozycji swoich pracowników. Ale jeśli to zrobisz, poświęć trochę czasu, aby wyjaśnić dlaczego.

Nagradzaj inicjatywę.

Premia, dodatkowe uprawnienia – to Ty decydujesz, w jaki sposób nagrodzisz inicjatywę pracownika. To zmotywuje ich do dalszego podążania tą drogą i zakomunikuje ich kolegom, że doceniasz ich inicjatywę.